Frågor och svar om behörighet

Här hittar du alla de vanligaste frågorna som sökande ställer till oss om sin behörig till olika utbildningar. Om svaret inte finns här, testa att gå tillbaka till startsidan för vanliga frågor och gör en sökning. 

Vanliga frågor och svar.

Alla frågor i kategorien

Har du fått mejl från oss om att gå in och kontrollera uppgifterna i Mina meriter och du ser att något saknas, så ska du mejla oss så fort som möjligt så vi kan rätta till felet.

Har du inte fått något mejl från oss att gå in och kolla, är vi inte klara än. Du får vänta på mejlet innan du hör av dig.

Om du inte är behörig, det vill säga om du inte uppfyller förkunskapskraven genom dina betyg, men tycker att du ändå har de förkunskaper som krävs för utbildningen, kan du ansöka om prövning av reell kompetens eller att undantag görs. Det innebär att universitetet eller högskolan som ger utbildningen bedömer om dina förkunskaper räcker ändå, utan de rätta betygen.

Det kan till exempel handla om erfarenhet från arbete eller utlandsvistelser.

Bedömningen gör det universitet eller den högskola som ger utbildningen.

Gör så här:

Anmäl dig till de utbildningar du är intresserad av.

Fyll i och skriv ut blanketten ”Ansökan om prövning av reell kompetens/att undantag görs”. Ansök om prövning av reell kompetens

 

Ladda upp blanketten på Mina sidor tillsammans med betyg, intyg och annat som har betydelse för bedömningen. Om du inte har möjlighet att ladda upp kan du i stället skicka allt via post till: Antagningsservice, R 312, 106 53 STOCKHOLM.

Blanketten och övriga handlingar ska ha kommit in till Antagningsservice senast sista anmälningsdag. Datumen hittar du på Antagning.se. Om du laddar upp eller skickar in ansökan efter sista anmälningsdag ska du kontakta universitetet eller högskolan för att få veta vad som gäller då.

Vissa universitet och högskolor kräver att du också skickar alla papper direkt till dem. För att se vad som gäller för dina utbildningar, gå in på universitetets eller högskolans webbplats.

Om du redan har fått reell kompetens eller undantag ska du ladda upp beslutet på Mina sidor eller skicka det till Antagningsservice. Om beslutet gäller en annan utbildning än den du har anmält dig till nu, måste du ladda upp eller skicka in en ny ansökan om prövning av reell kompetens eller att undantag görs. Då ska du också ladda upp eller skicka in alla betyg och intyg igen.

Vi har inte kunnat hämta några meriter från Betygsdatabasen eller från Ladok (dokumentationssystem för universitet och högskolor).

Du måste själv ladda upp dina betyg så snart du kan. Senast sista kompletteringsdag måste de ha kommit in till oss. Datum hittar du på Viktiga datum.

Kan du inte ladda upp ska du skicka betygen till:

Antagningsservice
R 312
106 53 STOCKHOLM

Att det står ”Handläggning pågår” betyder att vi börjat gå igenom din anmälan, men inte är klara än. När vi är klara med alla utbildningar får du ett mejl där vi ber dig kolla att uppgifterna stämmer.

När du har laddat upp dina meriter tar det ett tag för oss att gå igenom dem och göra en bedömning. Om dina uppladdade meriter gör dig behörig så kommer det alltså ändå inte att stå "behörig" direkt

Du som har blivit behörig med villkor uppfyller inte alla behörighetskrav. Om du blir antagen måste du därför visa upp fler dokument. Kontakta det universitet eller den högskola som du har blivit antagen till för att få reda på vilka dokument du ska visa upp.

Nej, att du är behörig till en eller flera utbildningar betyder att du har de förkunskaper som krävs till utbildningen. Bara den som är behörig kan delta i urvalet då platserna fördelas. När antagningsbeskedet har publicerats på Mina sidor och det är dags att gå in och svara, skickar vi ett mejl till den adress du skrivit in i Min profil.

Se Viktiga datum.

Om det står att du är obehörig betyder det att vi ännu inte har fått betyg från dig som visar att du har rätt förkunskaper för den utbildningen. Om du laddar upp eller skickar in ett betyg som vi får senast sista kompletteringsdag kommer vi att göra en ny bedömning för att kontrollera om du har de förkunskaper som krävs.

"Handläggning pågår” betyder att vi börjat gå igenom din anmälan, men inte är klara än. När vi är klara med alla utbildningar får du ett mejl där vi ber dig kolla att uppgifterna stämmer. Du kan se tidsplanen på sidan Viktiga datum.

Vi måste behandla basårsmeriterna manuellt, det vill säga att en handläggare måste titta på studieintyget för basårsmeriterna. Därför måste du ladda upp intyget så snart som möjligt.

Det måste komma in till oss senast sista kompletteringsdag. Datum hittar du på Antagning.se, Viktiga datum.

Kan du inte ladda upp ska du skicka intyget till:

Antagningsservice
R 312
106 53 STOCKHOLM

Mejlet om att kolla dina uppgifter är inget antagningsbesked. Att du fått mejlet betyder att vi gått igenom din anmälan och vill att du ska kontrollera att uppgifterna du ser på Mina sidor stämmer. Antagningsbeskedet kommer senare. Se Viktiga datum.

Provresultatet ger ingen behörighet. Du måste vara behörig för att kunna konkurrera med ditt högskoleprovsresultat.

Är du inte behörig till de utbildningar du söker, kommer du inte att prövas i provurvalet

Nej. Stämmer allt ska du bara vänta på antagningsbeskedet. Se Viktiga datum.

Du är obehörig eftersom du inte har fått din gymnasieexamen än. Det är först när den kommit in till oss som vi kan bedöma ditt betyg och se om du har de förkunskaper som krävs för de utbildningar som du har anmält dig till.

Vill du ha ett behörighetsbevis behöver vi veta:

  • Språk på intyget, svenska eller engelska
  • Namn
  • Personnummer
  • Adress dit intyget ska skickas
  • Kopia av gymnasiebetyg

Skicka brevet till postadress: Universitet- och högskolerådet Box 45093 104 30 Stockholm eller via e-post till registrator@uhr.se

Tänk på att det kan ta upp till 1–2 veckor för oss att handlägga din begäran, så var ute i god tid

Hittar du inte vad du söker?

Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta Antagningsservice. Öppettiderna är måndag till fredag 9-16.

Ring Antagningsservice

Du kan ringa Antagningservice måndag till fredag mellan 9-16. 

0771-550 720 

Mejla din fråga

Du kan också mejla till oss så svarar vi så fort vi kan. Till mejlformuläret.