Skapa konto och logga in

Här hittar du alla de vanligaste frågorna som sökande ställer till oss om konto, lösenord och inloggning. Om svaret inte finns här, testa att gå tillbaka till startsidan för vanliga frågor och gör en sökning. 

Vanliga frågor och svar.

Alla frågor i kategorien

Om du inte hinner få din aktiveringskod innan sista svarsdag ska du svara via mejl. Skriv vilka utbildningar du vill tacka ja till. Du kan bara stå kvar som antagen till max 45 högskolepoäng. Dessutom får du stå kvar som reserv till max 165 högskolepoäng. Är du reserv till allt kan du stå kvar som reserv till max 210 högskolepoäng.

Om du har glömt ditt lösenord kan du själv beställa ett nytt. När du klickat på Logga in på startsidan ser du länken ”Glömt lösenord”. Klicka på den och fyll i personnummer eller e-postadress, så skickar vi en länk. Via länken byter du sedan lösenord. Gå in på länken direkt, den är bara öppen i tio minuter Om det var länge sedan du loggade in på Mina sidor har ditt konto tagits bort. Anledningen är ökad datasäkerhet. Det här betyder att du måste skapa ett nytt konto. Det kommer inte att påverka dina meriter (betyg) på något sätt. Läs om hur du skapar ett konto.

Du kan enkelt själv gå in och ändra din e-postadress: Logga in och gå till Profil. Klicka sedan på Ändra-knappen och lägg in den nya e-postadressen

När du har bytt e-postadress och glömt lösenordet behöver du mejla oss och berätta det för att vi ska kunna hjälpa dig. Vi skickar instruktioner till din nya e-postadress.

Du kan själv beställa en ny aktiveringskod. Klicka på länken ”Saknar du aktiveringskod? Beställ en ny kod.” Kom ihåg att aktiveringskoden bara används en gång. Om du redan har bekräftat din identitet behöver du inte göra det igen.

Tänk på att du inte behöver någon aktiveringskod för att anmäla dig.

Har du ett eduID?

Om du har ett eduID behöver du varken skapa ett konto på Antagning.se eller använda en aktiveringskod. Klicka på eduID när du ska logga in på Mina sidor. Har du inte redan ett eduID så kan du läsa mer här: https://signup.eduid.se/help/ och sedan skapa ett eduID-konto på adressen: https://signup.eduid.se/ .

Eftersom det var länge sedan du loggade in på Mina sidor har ditt konto tagits bort. Anledningen är ökad datasäkerhet. Det här betyder att du måste skapa ett nytt konto.

Inom några dagar efter att du skapat kontot får du ett brev med en ny aktiveringskod som du använder för att bekräfta din identitet.Tänk på att du inte behöver aktiveringskoden för att göra en anmälan utan det kan du göra så fort du har skapat ditt nya konto.

Det kan ta upp till en vecka för oss att skicka ut koden. Har du fortfarande inte fått någon kod efter en vecka, kan du beställa en ny via länken i rutan ”Bekräfta din identitet”.

Om länken inte fungerar ska du beställa en ny. Klicka på länken ”Här kan du få ett nytt lösenord”.

Det kan finnas flera orsaker till att länken inte fungerar:

  • Du har redan klickat på länken en gång. (Den gäller bara en gång.)
  • Det har gått mer än tio munter sedan länken skickades. (Den gäller bara ett tio minuter.)
  • Du har skrivit fel personnummer mer än tre gånger.
  • Du har själv begärt att länken inte ska gälla.
  • Ett tekniskt fel kan ha uppstått.

Har du fått ett svenskt personnummer ska du ladda upp personbeviset från Skatteverket på Mina sidor. Du ska också skicka in ett mejl om att du vill ändra ditt konto till ett personnummerkonto.

Om du inte har möjlighet att ladda upp dina papper kan du i stället skicka dem till:

Antagningsservice
R 312
106 53 STOCKHOLM

Du som har svenskt personnummer men inte är folkbokförd i Sverige kan inte få någon aktiveringskod. Du måste kontakta oss genom att skicka ett mejl, så hjälper vi dig vidare.

Förnamn uppdateras inte automatiskt så vi får inte veta om du har ändrat ditt namn. Därför måste du själv ladda upp ett personbevis till oss på Mina sidor och skriva att det gäller namnändring.

Om du inte har möjlighet att ladda upp kan du skicka in via post. Skicka till:

Antagningsservice
R 312
106 53 STOCKHOLM

Nej. Har du använt aktiveringskoden kan du svara på antagningsbeskedet. Du behöver ingen ny kod.

Aktiveringskoden kan bara skickas till din folkbokföringsadress i Sverige, alltså den adress där du är skriven.

Har du ett eduID?

Om du har ett eduID behöver du varken skapa ett konto på Antagning.se eller använda en aktiveringskod. Klicka på eduID när du ska logga in på Mina sidor. Har du inte redan ett eduID så kan du läsa om att Skapa konto.

Nej. Aktiveringskoden är en säkerhetsåtgärd. Därför skickar vi den bara till din folkbokföringsadress, alltså där du är skriven. Adressen hämtas automatiskt från Skatteverkets register när du har anmält dig

Nej, du ska inte skapa ett nytt konto. Istället ska du ladda upp en kopia av ditt personbevis, på det konto du har sen tidigare, som bekräftar att du nu har ett svenskt personnummer. När du har gjort det meddelar du oss via vårt kontaktformulär. Då ändrar vi ditt konto så att det är baserat på ditt personnummer.

Här hittar du information om hur vi hanterar dina personuppgifter: Hantering av personuppgifter

 

Aktiveringskoden är en engångskod. Har du visat att ’du är du’, det vill säga skrivit in den i rutan ”Bekräfta din identitet”, behöver du varken spara eller använda den i fortsättningen. Du behöver inte heller beställa någon ny kod

Vi kan inte radera dokument, meriter eller tidigare antagningsresultat. Det beror på att det är allmänna handlingar och vi som myndighet måste arkivera dem.

Vi hämtar din folkbokföringsadress från Skatteverkets register i samband med att du anmäler dig. Med folkbokföringsadress menas den adress där du är skriven, oftast din bostadsadress. Om du ändrar adress under antagningsperioden måste du själv lägga in den nya adressen. Det gör du under ”Tidsbegränsad alternativ adress” i Min profil.

Vi hämtar bara ditt namn när du gör en anmälan. Har du ändrat namnet efter anmälan ska du mejla oss och berätta det. Då hämtar vi ditt namn från Skatteverket. Om du har två efternamn kommer vi bara att hämta det namn som Skatteverket har markerat som efternamn. Det betyder att du bara kan ha ett efternamn i vårt system. Vi förbereder ändringar som gör det möjligt att ha fler efternamn i systemet.

Du ska använda den senaste koden.

Ja, du måste fylla i ditt mobilnummer. I samband med reservantagning kan universitet och högskolor snabbt behöva få kontakt med dig.

Hittar du inte vad du söker?

Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta Antagningsservice. Öppettiderna är måndag till fredag 9-16.

Ring Antagningsservice

Du kan ringa Antagningservice måndag till fredag mellan 9-16. 

0771-550 720 

Chatta

Vi kan inte svara på frågor om din behörighet via chatten. För de frågorna ska du i stället ringa eller mejla oss. Till chatten!

Mejla din fråga

Du kan också mejla till oss så svarar vi så fort vi kan. Till mejlformuläret.