Vanliga frågor om meriter och dokument

Vilka meriter behöver jag skicka in? Hur används de i antagningen?

Komplettera

Du hittar alla datum på sidan Viktiga datum

Vi registrerar ingenting förrän du har fått ditt antagningsbesked med svarskrav. Om du stryks för att du är obehörig måste du kontakta oss via mejl eller brev för att vi ska återanmäla dig.

Mer på sidan Anmäl dig igen

För vår- och höstterminerna finns alltid ett datum då betyg och andra handlingar ska ha kommit in till oss.

Gå till Viktiga datum och läs vad som gäller den här terminen

Kommer ditt betyg in efter sista kompletteringsdag, måste du göra en återanmälan.

Du som har blivit behörig med villkor uppfyller inte alla behörighetskrav. Om du blir antagen måste du därför visa upp fler dokument. Kontakta det universitet eller den högskola som du har blivit antagen till för att få reda på vilka dokument du ska visa upp.

Nej. Om du laddar upp din komplettering senast sista kompletteringsdag ska du inte återanmäla dig. Alla kompletteringar som kommer in i tid behandlas.

Vilka dokument behövs?

Den nationella betygsdatabasen har en sida där du kan se vilka skolor som skickar in betyg direkt. Om din skola finns med på sidan Anslutna skolor så behöver du inte skicka in några betyg. 

Gå in på anslutna skolor.

Du ska styrka dina egna uppgifter om verksamhet genom intyg från t.ex. kommunal myndighet, företagarförening eller revisor (eller två personer som känner till din verksamhet och dina arbetsförhållanden), eventuellt kompletterat med utdrag ur länsstyrelsens handelsregister.

Det är enklast att ladda upp betyg, intyg och annat direkt på Mina sidor. Om du inte har möjlighet att ladda upp kan du i stället skicka dem till:

PostNord Strålfors AB
Att: Antagningsservice
R 312
190 81 Rosersberg

Nej. Om du söker en utbildning så görs bedömningen av ditt utländska gymnasiebetyg i antagningsprocessen. Du behöver inte vänta på UHR:s förhandsbedömning.

Det här räknas med:

  • en eller flera anställningar som omfattar minst 50 % från och med det år du fyllt 16
  • arbete under gymnasietiden: 15 juni–15 augusti, eller annan tid om du har intyg från rektor om studieuppehåll
  • totalförsvarstjänstgöring (värnplikt)
  • vård av barn (skicka in personbevis på dig och barnet) - vård av anhörig
  • arbetsmarknadsåtgärder
  • eget företag

Hur ska arbetsintyget se ut?

Det ska innehålla:

  • datum för när arbetet började och slutade
  • ditt namn och personnummer
  • arbetsgivarens underskrift

Hur gör jag om jag har jobbat deltid?

Om du har jobbat deltid ska omfattningen visas i arbetsintyget på ett av följande sätt:

  • %
  • antal timmar
  • antal dagar

Meriter på Mina sidor

Vi hämtar bara uppgifter om betyg, högskoleprov och högskolepoäng när du gör en anmälan till en utbildning här på Antagning.se. Har du inte gjort någon anmälan kan du inte se dina senaste resultat under Mina meriter. Efter att du gjort din anmälan kan det ta några dagar innan meriterna syns.

På sidan Viktiga datum kan du se när du kan anmäla dig

Om dina betyg inte dyker upp fast du tycker att de borde ha gjort det, så kan du kolla om din gymnasieskola eller ditt komvux finns med i listan över anslutna skolor. Du kan förstås också kontakta Antagningsservice.

Till Skolor anslutna till nationella betygsdatabasen

Till Antagningsservice 

Vi har inte möjlighet att visa alla typer av meriter på Mina sidor. Vi kan till exempel inte visa utländska akademiska betyg, sjuksköterskelegitimation eller arbetslivserfarenhet som inte krävs för behörighet eller påverkar meritvärdet.

Om ditt examensbevis innehåller felaktigheter ska du själv ta kontakt med den gymnasieskola/komvux som utfärdat betyget. De får utfärda ett nytt, korrigerat examensbevis. En kopia av det nya examensbeviset och en kopia av rektors beslut om rättelse ska skickas till:

Universitets- och högskolerådet
Att: Betygsdatabasen
Box 450 93
104 30 Stockholm

Vi hämtar alla högskolemeriter automatiskt från Ladok (universitetens och högskolornas system för studiedokumentation).

Tycker du att högskolemeriterna som visas under Mina Meriter är felaktiga ska du kontakta universitetet eller högskolan.

Obs: Du måste göra en anmälan för att dina meriter ska uppdateras

Vi registrerar bara arbetslivserfarenhet om det krävs för att du ska bli behörig till en utbildning, eller om urvalet görs utifrån arbetslivserfarenhet. För de flesta utbildningar har arbetslivserfarenhet ingen betydelse och då registreras den inte. I kursbeskrivningen kan du se om du ska ladda upp eller skicka in arbetsintyg

Resultatet från vårens högskoleprov räknas med till höstterminen.

Eftersom vårens högskoleprovsresultat inte är tillgängligt förrän i slutet av april, hinner vi inte få med de uppgifterna inför antagningen till sommarkurserna.

Däremot kommer vårens högskoleprovsresultat att föras över inför antagningen till höstterminen.

Ladda upp dokument

De dokument du redan har ska laddas upp eller skickas in så snart som möjligt. Om du studerar nu kan du komplettera med de betygen senast sista kompletteringsdag.

Se sidan Viktiga datum för att få reda på sista kompletteringsdag

Nej. Ladda inte upp någonting nu. Vi tar emot stora mängder dokument och det kan dröja innan vi hunnit gå igenom alla handlingar. Håll koll genom att gå in på Mina sidor.

 

Ja. Du kan ladda upp fast du inte är bekräftad användare. Däremot måste du ha gjort en anmälan.

Nej. Det du har laddat upp eller skickat in tidigare finns kvar.

Alla dokument som laddas upp bifogas automatiskt till din anmälan. När du väl har laddat upp ett dokument kan du inte ta bort det. Samma sak gäller för dig som skickar in kopior per post. Dokument kan alltså inte tas bort när de väl har lagts till. Om ett dokument inte är komplett, eller om det laddades upp felaktigt, kommer det inte att påverka din anmälan negativt.

Nej, det som visas på Mina sidor ska du inte ladda upp eller skicka in igen.

Du måste ha en aktuell anmälan för att kunna ladda upp dokument.

Gör så här:

  • Anmäl dig
  • Vänta några dagar och gå in på Mina meriter och se vad som har hämtats
  • Ladda upp de dokument som saknas

Det är viktigt att du bara laddar upp de dokument som behövs.

Ladda bara upp intyg om arbetslivserfarenhet om det krävs för just den utbildning du söker eller om du får räkna med det i ditt meritvärde.

För att veta vad som gäller för den utbildning du söker, klicka på "Visa mer" under själva utbildningen i Hitta utbildningar och läs under rubriken "Förkunskapskrav".

Om ditt komvux var med i betygsdatabasen när du gick ut komvux ska du inte ladda upp ditt betyg. Det förs över till oss automatiskt.

Betyg som du fått i enstaka kurser från komvux våren 2012 eller senare förs automatiskt över om din skola är ansluten.

Här kan du se om din skola är med i betygsdatabasen och när den gick med:

Till sidan Anslutna skolor

Om din skola inte var med när du gick ut komvux måste du genast ladda upp ditt betyg på Mina sidor. Betyget ska ha kommit in till oss senast sista kompletteringsdag.

Sista dag för komplettering hittar du på sidan Viktiga datum

Logga in på Mina sidor för att ladda upp dina betyg.

Om du inte har möjlighet att ladda upp dina papper kan du i stället skicka dem till:

PostNord Strålfors AB
Att: Antagningsservice
R 312
190 81 Rosersberg

Vi vill ha dina handlingar senast sista kompletteringsdag för att vi ska hinna lägga in uppgifterna.

Se Viktiga datum

Det är enklast att ladda upp dina papper direkt på Mina sidor. Allt du laddar upp ska vara original.

Om du inte har möjlighet att ladda upp dina papper kan du i stället skicka dem via post till:

PostNord Strålfors AB
Att: Antagningsservice
R 312
190 81 Rosersberg

Alla betyg, intyg och andra papper som du skickar till oss med posten måste vara vidimerade kopior. Det innebär att du tar en kopia av betyget eller intyget och sedan ber någon intyga att kopian är riktig genom att skriva namn, namnteckning och telefonnummer på kopian.

Ladda inte upp några papper i förväg. Många betyg överförs automatiskt när du har gjort en anmälan. Ett par dagar efter att du anmält dig syns dina betyg på Antagning.se. Ser du då att du behöver ladda upp något betyg, gör det så fort som möjligt.

Läs mer under Ladda upp rätt papper

Ja, om utbildningen du ströks från fortfarande är öppen för anmälan kan du återanmäla dig.

Om du laddar upp eller postar en komplettering, ska du samtidigt kontakta oss via mejl eller brev där du skriver att du vill bli återanmäld och till vilket/vilka av dina alternativ.

Läs mer på sidan Anmäl dig igen

Hittar du inte vad du letar efter?

Kontakta oss gärna via mejl, chatt eller telefon.

Just nu har vi många frågor. Om din fråga inte är brådskande så rekommenderar vi dig att mejla. 

Mejla

På mejl kan du få svar på alla typer av frågor.

Vi ber dig att ha tålamod och inte skicka samma fråga flera gånger.

Till mejlformuläret

Chatta

Vi kan inte svara på frågor om din behörighet via chatten. För de frågorna ska du i stället ringa eller mejla oss.

Chatten är öppen måndag till fredag kl. 9–16.

Extra öppet inför anmälan

Måndag 14 oktober: kl. 9–18
Tisdag 15 oktober: kl. 9–24

Till chatten

Ring Antagningsservice

Du kan ringa Antagningsservice måndag till fredag kl. 9–16.

Extra öppet inför anmälan

Måndag 14 oktober: kl. 9–18
Tisdag 15 oktober: kl. 9–24

0771-550 720 

Kortast kö brukar vi ha mellan klockan 10 och 11 samt efter klockan 14.