Sök information:

Vanliga frågor
Här finns svar på de vanligaste frågorna vi får till Antagningsservice.

Anmäl dig så här

Du anmäler dig till program, kurser och kurser inom program i en och samma anmälan här på sajten.

Två vägar till webbanmälan

För att du ska kunna göra en webbanmälan, måste du först skapa ett konto här på sajten. Antingen börjar du med att söka fram de utbildningar du vill anmäla dig till och skapar sedan ett konto innan du skickar iväg anmälan. Eller så börjar du med att skapa konto på det här sättet:  

  1. Gå till startsidan och klicka på Logga in (eller skapa konto) högst upp. Du som har svenskt personnummer ska fylla i det. Välj lösenord utifrån beskrivningen du får i formuläret.

    Följ sedan instruktionerna för att fylla i personuppgifterna.

  2. När du har skapat ditt konto kan du söka fram de kurser eller program som du vill anmäla dig till här i Utbildningskatalogen. Om du vill studera på ett särskilt lärosäte kan du använda dig av kartan som också finns i Utbildningskatalogen.

  3. Du kan anmäla dig till max 20 utbildningar och blanda program och kurser. Om du redan läser ett program anmäler du dig till kurser inom programmet här på sajten, om inte institutionen du är registrerad vid meddelar annat.

    De utbildningar som du kan anmäla dig till har en välj-knapp.

  4. När du valt dina utbildningar, måste du sätta dem i den ordning du vill ha dem. Det du helst vill komma in på sätter du högst upp i din anmälan, följt av ditt näst bästa alternativ och så vidare. När du är nöjd med ordningen, klickar du på skicka in. Vi mejlar dig då en bekräftelse på att vi har registrerat din anmälan. 

  5. Sist av allt ska du ta reda på om just du behöver ladda upp något betyg eller intyg. Gå till Ladda upp rätt papper och läs mer innan du laddar upp något. Många gånger behöver du inte ladda upp några papper. Läs mer om den nationella betygsdatabasen.

Använd inte mobil eller surfplatta när du skickar in din anmälan

Vi rekommenderar att du använder en dator när du är inloggad på Mina sidor. Annars finns en risk att du missar ett viktigt steg så att din anmälan inte skickas in.

Du som skjutit upp studiestarten

Du som har beviljats anstånd med studierna till en viss termin har fått ett anståndsbesked av högskolan. Om det står där att du måste anmäla dig igen till utbildningen, gör du det här på sajten. Läs mer om hur du ordnar dina utbildningar i anmälan. 

Ändrat dig?

Fram till sista anmälningsdag kan du ändra fritt i din anmälan – stryka, lägga till utbildningar och ändra ordningen.

När sista anmälningsdag har passerat kan du fortfarande anmäla dig till vissa utbildningar, men din anmälan behandlas då som en sen anmälan.

När antagningen är klar

I och med att du blir antagen till en utbildning, kommer den eller de utbildningar som du satt lägre ner i din anmälan att strykas. Vill du göra ändringar för att en eller flera utbildningar strukits, kan du anmäla dig igen till just de utbildningarna. Det kallas att göra en återanmälan och varje utbildning du återanmäler dig till blir då en sen anmälan.   

Du kan inte anmäla dig själv igen till en kurs eller ett program som du strukits från för att du var obehörig = hade otillräckliga förkunskaper. Om du däremot har fått nya behörighetsgivande meriter ska du höra av dig till oss för att göra en återanmälan. Läs mer på sidan Struken på grund av obehörighet

Så här gör du

Gå till Anmäl dig igen och läs instruktionen.